مرکزاطلاعات فنی امورگمرکی


دانشگاه مجازی گمرک(بزرگترین مرکزاطلاعات کلاسیک گمرک)

گسترش رشوه خواری در کشورها

گسترش رشوه خواری در کشورها

گردانندگان کشورها مراغب باشند که سازمانهای تجاری واقتصادی را به ناهلان نسپارند

ای کاش ملت ها برای جلوگیری از رشوه خواری دستورالعمل های ویژه وباز دارنده ای صادر می کردند متاسفانه بسیاری از انتصابات غیر عادلانه که بر خلاف نظام شایسته سالاری در سازمانهای اقتصادی وبازرگانی وامثالهم صورت می گیرد شرایط وبستر را برای اعمال نفوذهای باندی در کشورهای خاورمیانه ایجاد می کند .ومعمولا گروهی برای رسیدن به منافع سرشار وثروت های باد آورده دست به تشکل هایی می زنند ومعمولا به صورت گروهی به جان سازمانهای اقتصادی می افتند وهر کاری که بخواهند در سازمانها انجام می دهند .اسانترین کار آنها تخریب روحیه کارمندان سالم وبه انزوا کشیدن آنها است ودر مراحل بعدی با نفوذ هایی که دارند کارمندان سالم را از گردونه سازمانی خارج می کنند .بدین ترتیب همه چیز برای یک خیانت بزرگ آماده می شود .اگر نگاهی کوتاه به تاریخچه مدیریتی سازمانهای اقتصادی وهمچنین سازمانهایی که به گونه ای با تجارت ارتباط دارند بشود معلوم می گردد که بسیاری از آدمها به عنوان نجات دهنده سازمان در برهه ای خاص وارد سازمان می شوند وهدفی جز بدست آوردن سرمایه های کلان وباد آورده ندارند

افغانها دوبرابر عواید داخلی ملی خود در سال ۲۰۱۲ رشوه پرداختند.  اداره جرایم و مواد مخدرسازمان ملل متحداعلام کرده است که افغانها دریکسال گذشته  ۳.۹ میلیارد دالر رشوه پرداخته اند. این میزان دوبرابر عواید داخلی افغانستان و یک چهارم کمک های تعهد شده جامعه جهانی در کنفرانس توکیو در جاپان است.

میزان پرداخت رشوه در سال ۲۰۱۰ میلادی ۲.۵ میلیارد دالر اعلام شده بود که ۲۰ درصد از در آمد ناخالص ملی این کشور به شمار می‌رود.

این اعلامیه که روز پنجشنبه در کابل نشر شده تاکید کرده است که میزان پرداخت رشوه در افغانستان از سال ۲۰۰۹ میلادی تا سال ۲۰۱۲، چهل درصد افزایش یافته است.

در این گزارش آمده که با وجود افزایش مقدار رشوه تعداد رشوه دهندگان در افغانستان از سال ۲۰۰۹ تا کنون کاهش یافته‌ است.

سازمان ملل با تاکید بر اینکه نصفی از جمعیت افغانستان برای دریافت خدمات عمومی در نهادهای دولتی مجبور به پرداخت رشوه شده اند، این میزان را در بخش خصوصی نیز ۳۰ درصد اعلام کرده‌است.

میزان دریافت رشوه در بخش خصوصی ۶۰۰ میلیون دالرر آمریکایی ذکر شده که ۱۵ درصد از مجموع رشوه پرداخته شده در افغانستان را تشکیل می‌دهد.

بر اساس این گزارش در مناطق غربی افغانستان ۷۱ درصد از مردم، شمال شرق ۶۰ درصد، جنوب ۴۰ درصد و مرکز ۳۹ درصد به نهادهای دولتی رشوه پرداخت کرده اند.

گزارش می‌افزاید که رشوه دادن در بخش آموزش و پرورش افغانستان به صورت بی‌سابقه افزایش یافته و تعداد افغانهایی‌که به آموزگاران در این کشور رشوه می‌دهند از ۱۶ درصد در سال ۲۰۰۹ به ۵۱ درصد در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید، با آنکه افغانها فساد را یکی از چالشهای عمده در کشورشان می دانند، این روند به یک عرف در زندگی آنان تبدیل شده است.

۶۸ درصد از افرادی که با آنان مصاحبه شده است، پرداخت رشوه به کارمندان دولت را به عنوان حقوق کمکی به آنها قابل قبول دانسته اند، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۰۹ میلادی ۴۲ درصد بوده است.

۶۷ درصد از مصاحبه شوندگان استخدام کارمندان دولتی را براساس روابط خانوادگی قابل قبول دانسته ولی تعداد این افراد در سال ۲۰۰۹ میلادی ۴۲ درصد بودند.

حامد کرزی پیش از این در اجلاس بین المللی افغانستان در شهر بن آلمان به متحدان و حامیان بین المللی خود وعده داد که در راستای مبارزه با فساد اداری در کشورش اقدامات جدی را روی دست خواهد گرفت.

همچنین در کنفرانس توکیو در جولای سال گذشته، کشورهای کمک کننده ادامه کمک‌ها به افغانستان را به مبارزه موثر دولت افغانستان با فساد مشروط کردند.

رئیس جمهوری افغانستان در گذشته چندین بار خارجی‌ها را متهم به فساد اداری کرده است.

جزییات رشوه

- مجموع رشوه در سال ۲۰۱۲ در افغانستان دو برابر درآمد ملی بوده است. درآمد ملی افغانستان در این سال دو میلیارد دالر بوده است.
- نیمی از افغانها در این سال رشوه پرداخته‌اند
- رشوه دادن به کارمندان آموزش و پرورش بیش از هر بخش دیگر دولت افغانستان در این سال افزایش یافته است.
- رشوه در پلیس نسبت به سال ۲۰۰۹ ده درصد کاهش یافته است.
- بیشترین میزان رشوه در افغانستان به نهادهای قضایی، گمرک و ادارات محلی داده شده است.
- ۶۸ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که دریافت مقدار کمی رشوه از سوی ماموران ملکی (غیرنظامی) دولت قابل قبول است.
- روستاییان ۵۱ درصد مجموع رشوه دهندگان افغان را تشکیل می‌دهند.
- مردان ۵۳ درصد و زنان ۴۷ درصد مجموع رشوه‌دهندگان در این سال بوده اند.
- پول نقد ۷۵ درصد مجموع رشوه در سال ۲۰۱۲ را تشکیل می‌دهد




نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: علی نویدی شماره خبر: 642 زمان: 13:1 تاريخ: چهار شنبه 29 خرداد 1392برچسب:, موضوع: <-CategoryName-> لينک به اين مطلب



CopyRight| 2013 , ali navidi , All Rights Reserved
Powered By a.navidi@ymail.com | Template By: alinavidi



منوي اصلي

درباره سايت



برچسب هاي وب



کشورهاي جهانی بازديد کننده سايت


جاوا اسکريپت-اچ تي ام ال


جستجوگرسايت

Google

موضوعات وب


لینک های مفید



نويسندگان


آخرين مطالب



لینک دوستان


پيوندهای روزانه


لینک های مفید





سايت اشعار مديريت سايت


















امکانات وب



اخبار لحظه اي


جستجودراين سايت جستجودراينترنت